TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Katedra Maszyn, Napędów i Pomiarów Elektrycznych

Wdrożenia

Umowa wdrożeniowa nr 1242/99

  • Opracowano stanowisko do badań odporności izolacji międzyzwojowej silników elektrycznych na narażenia pochodzące od przekształtnika,
  • Przeprowadzono dobór parametrów narażeń (częstotliwości impulsów, stromości narastania napięcia czoła impulsów, amplitudy impulsów,
  • Opracowano metodę badań odporności izolacji międzyzwojowej na impulsy napięciowe pochodzące od przekształtnika,
  • Przeprowadzono serię badań sprawdzających na modelach izolacji międzyzwojowej dla różnych parametrów impulsów napięciowych,
  • Wykonano analizę wykonanych badań i wyciągnięto wnioski dotyczące metody badań oraz wymagań dotyczących urządzenia symulującego.

Miejsce wdrożenia: Instytut Elektrotechniki, Oddział Wrocław, ul. M.C. Skłodowskiej 55/61, 50-369 Wrocław.

Opracowano i wykonano urządzenie symulujące przeznaczone do zasilania wysokim napięciem o dużej częstotliwości próbek do badania odporności izolacji. Urządzenie realizuje następujące funkcje:

  • zmianę częstotliwości prostokątnego napięcia zasilającego próbkę do badań odporności izolacji międzyzwojowej w zakresie 1,8 kHz do 32kHz,
  • zmianę amplitudy prostokątnego napięcia zasilającego próbkę w zakresie od 500V do 6,5kV,
  • wykrywa moment elektrycznego przebicia badanej próbki i automatycznie zatrzymuje przebieg badań,
  • mierzy odcinki czasu od podania napięcia na badana próbkę do momentu wystąpienia przebicia próbki.

Maksymalna szybkość zmian napięcia na czołach i zboczach impulsów wynosi 1200 ÷ 1400V/μs. Miejsce wdrożenia: Instytut Elektrotechniki, Oddział Wrocław, ul. M.C. Skłodowskiej 55/61, 50-369 Wrocław.

Opracowano i wdrożono, w ramach projektu celowego nr 8T10A07597C/3755 dwa typoszeregi nowych konstrukcji siłowników obrotowych, liniowych i wahliwych o budowie modułowej i kompatybilnych podzespołach. Siłowniki przeznaczone są do precyzyjnego sterowania położeniem zaworów, zasuw, klap i żaluzji w urządzeniach przemysłowych, gdzie regulacja wymaga dużego momentu i dokładności regulacji. Nowe siłowniki opracowane zostały z wykorzystaniem stopów metali lekkich i kompozytów, oryginalnych rozwiązań z dziedziny mechaniki precyzyjnej. Siłownik wyposażono w zintegrowany system sterowania cyfrowego i bezstykowe łączniki elektroenergetyczne. Układ sterowania dostosowano do współpracy z nadrzędnymi, komputerowymi systemami sterowania i wizualizacji.

Siłowniki te wdrożono w Zakładzie Przemysłowych Urządzeń Automatyki we Wrocławiu. Wyrób ten wyróżniono medalem II Międzynarodowych Targów INTERTECHNOLOGY’99 oraz złotym medalem VI Międzynarodowych Targów AUTOMATICON 2000. Zespół realizatorów uzyskał nagrodę Prezesa Rady Ministrów za działalność naukową i naukowo-techniczną w 2001 roku.

W ramach Projektu celowego nr 8T10A07597C/3755 opracowano i uruchomiono w Zakładzie Przemysłowych Urządzeń Automatyki we Wrocławiu specjalistyczne stanowisko badawcze siłowników przemysłowych do celów badań typu i wyrobu. Siłowniki przemysłowe charakteryzują się wysokim momentem przenoszonym przez element wykonawczy przy niewielkiej szybkości jego przemieszczania. Realizacja biernych i czynnych momentów obciążenia siłownika wymagała wykorzystania zarówno urządzeń hydraulicznych, jak i elektrycznych oraz precyzyjnego sterowania cyfrowego.

Stanowisko spełnia wymagania norm międzynarodowych dotyczących badania siłowników przemysłowych. Umożliwia badanie siłowników przemysłowych różnej wielkości z zachowaniem wymaganej dokładności. Opracowany projekt stanowiska i jego wykonanie kredytowane były przez Agencję Techniki i Technologii jako „innowacyjny projekt wdrożeniowy”.

Komputerowy System Pomiarowy SAMIK 2000 opracowano na zlecenie Katedry Automatyzacji i Diagnostyki Politechniki Opolskiej. Przeznaczony jest do badania stanów dynamicznych silników indukcyjnych małej mocy (rozruch bezpośredni, nawrót, ponowne załączenie, zwarcie).

W skład systemu wchodzą:

  • Układy pomiarowe prądów fazowych i napięć międzyfazowych (opracowanie własne na bazie przetworników typu LEM);
  • Układ stycznikowo-przekaźnikowy do programowego sterowania zasilaniem i obciążaniem (podłączanie zasilania, zmiana kolejności faz, zwieranie zacisków stojana, sterowanie prądnicą obciążającą) – opracowanie własne;
  • Oprogramowanie sterujące i przetwarzające w języku Turbo Pascal (opracowanie własne).

System umożliwia automatyczną realizację badań wybranych stanów dynamicznych oraz rejestrację mierzonych wielkości i następnie wykreślanie ich w formatach wygodnych do sporządzania dokumentacji.

Opracowany system umożliwia prowadzenie badań dynamiki silników indukcyjnych. W szczególności umożliwia badanie wpływu pola niestłumionego na charakter przebiegu procesów przejściowych. Może być również przydatny w dydaktyce.

Stanowisko laboratoryjne powstało w ramach realizacji projektu badawczego KBN nr: 8T10A 02916 i znajduje się w Pracowni Technik Komputerowych Katedry Maszyn, Napędów i Pomiarów Elektrycznych Politechniki Wrocławskiej. W skład stanowiska wchodzi:

  • Zestaw elektromaszynowy tzn. silnika indukcyjnego klatkowego do napędów obrabiarkowych 1PH6101-4NF-46 firmy Siemens, prądnicy obciążającej PZMB54a;
  • Układy pomiarowe: prędkości obrotowej (przetwornik obrotowo-impulsowy PFI60), momentu obrotowego (przetwornik Mi60 oraz miernik ALFA 1000), prądów i napięć zmiennych (opracowanie własne z przetwornikami typu LEM);
  • Falownik napięciowy MSI, sterowanym za pomocą procesora sygnałowego (opracowanie i wykonanie własne);
  • Sterownik DSP typ 1102 firmy dSPACE;
  • Komputer PC.

Stanowisko pracuje pod kontrolą oprogramowania sterująco-przetwarzającego opracowanego w języku C (opracowanie własne). Stanowisko umożliwia:

  • badanie różnych algorytmów odtwarzania strumienia wirnika i stojana oraz prędkości obrotowej (obserwatory, modele, filtry Kalmana);
  • realizację sterowania wektorowego w różnych strukturach;
  • realizację sterowania wektorowego typu „sensorless”;
  • realizację identyfikacji wstępnej parametrów silnika.
Politechnika Wrocławska © 2024

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Więcej informacji: Polityka Prywatności Politechniki Wrocławskiej

Akceptuję