TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

Logowanie

 

Katedra Maszyn, Napędów i Pomiarów Elektrycznych

Oferta współpracy z przemysłem (ZMiPE)

Dotychczasowa współpraca z przemysłem:

W ekspertyzie pokazano błędy jakie powstają wskutek nieprawidłowego podłączenia dwusystemowego licznika energii elektrycznej czynnej do pomiaru w układzie trójprzewodowym (układ  dwóch watomierzy). W ekspertyzie przeanalizowano zależność współczynnika korygującego błąd od współczynnika mocy obciążenia oraz niesymetrii napięcia zasilającego. Na podstawie rachunków za energię elektryczną przed i po błędnym zainstalowaniu liczników oraz charakteru obciążenia wynikającego ze specyficznej budowy systemu zasilania podano wartości współczynników korekcyjnych.

Dr hab. inż. L. Antal, dr inż. P. Kisielewski: Wykonanie pomiarów laboratoryjnych maszyny synchronicznej połączonej z siecią sztywną podczas pracy asynchronicznej oraz całkowitej utraty synchronizmu z siecią.

Zadanie szczegółowe w ramach umowy nr PLCRC/1830640/02/166/2007 zawartej pomiędzy Wydziałem Elektrycznym Politechniki Wrocławskiej a ABB Sp. z o.o. , Warszawa. (2009).

Celem pracy jest eksperymentalne badanie elektrycznych i mechanicznych właściwości podczas utraty synchronizmu maszyn synchronicznych (silnika i generatora) małej mocy. Badania te potwierdzają poprawność zastosowanych wcześniej w pracy "Model polowo-obwodowy do symulacji i analizy pracy asynchronicznej maszyny synchronicznej połączonej z siecią sztywną" modelu polowo-obwodowego i modelu obwodowego do analizy awaryjnych stanów pracy maszyn synchronicznych. w badaniach użyto dwóch zespołów napędowych: silnik synchroniczny 4 kW sprzęgnięty z generatorem prądu stałego 5.5 kW i 9 kW generator synchroniczny sprzęgnięty z 10.5 kW silnikiem prądu stałego. Dla obu napędów wykonano podobne testy:
– utrata synchronizmu przez przeciążenie momentem,
– praca asynchroniczna po chwilowym zaniku prądu wzbudzenia,
– utrata synchronizmu po chwilowym zaniku napięcia.
Dla bezpieczeństwa maszyn testy wykonano przy obniżonym napięciu. Wykonano również pomiary i obliczenia parametrów indukcyjnych (Xd, Xq, Xd”, Xq”) i momentów bezwładności obu zespołów.

Dr hab. inż. L. Antal, dr inż. M. Antal, dr inż. P. Zalas, dr inż. P. Kisielewski: Model polowo-obwodowy do symulacji i analizy pracy asynchronicznej maszyny synchronicznej połączonej z siecią sztywną.

Etap I i II, Zadanie szczegółowe w ramach umowy nr PLCRC/1830640/02/166/2007 zawartej pomiędzy Wydziałem Elektrycznym Politechniki Wrocławskiej a ABB Sp. z o.o. , Warszawa. (2009).

Celem pracy są badania zachowania się silnika synchronicznego dużej mocy, jego oddziaływania na sieć zasilającą i zjawisk elektromagnetycznych w samym silniku podczas wystąpienia zakłóceń mogących skutkować wypadnięciem maszyny z synchronizmu lub przejściem do pracy asynchronicznej. Obydwa wymienione, awaryjne stany pracy stanowią duże zagrożenie dla silnika ze względu na znacznie większe od normalnych obciążenia elektromagnetyczne i elektromechaniczne uzwojeń i elementów konstrukcyjnych. Zwiększone obciążenia mogą wywołać nadmierne, niszczące nagrzanie podzespołów maszyny lub ich mechaniczne uszkodzenie.

Badania wykonano przy pomocy komercyjnych programów do obliczeń pól elektromagnetycznych metodą elementów skończonych, pozwalających zbudować model polowo-obwodowy i przy jego pomocy wykonać obliczenia symulacyjne różnych stanów pracy maszyny. Model taki w znacznie większym stopniu odwzorowuje fizyczne właściwości materiałów i zjawiska fizyczne niż modele obwodowe. Niemniej do niektórych zadań użyto modelu obwodowego zbudowanego przy pomocy pakietu komercyjnego Simplorer. Zbudowano obydwa omówione modele obliczeniowe i wykonano obliczenia dla różnych rodzajów przeciążeń momentem, utraty napięcia wzbudzenia i obniżenia napięcia sieci. Wyniki obliczeń symulacyjnych wykorzysta Centrum Badawcze ABB do projektowania nowej generacji zabezpieczeń maszyn synchronicznych dużej mocy.

Celem badań było opracowanie struktury wydzielonej sieci energetycznej HM LEGNICA zasilanej przez Elektrociepłownię EC-4 LEGNICA umożliwiającej pracę wyspową. Ponadto w ramach pracy określono strukturę sieci oraz sposoby uruchomienia maszyn i urządzeń elektrycznych decydujących o bezpieczeństwie pracowników kopalni w przypadku awarii systemu energetycznego.

Przeprowadzono badania jakości energii elektrycznej w sieci wewnątrzzakładowej  elektrowni Turów w Bogatyni. Określono parametry jakościowe (zmiany wartości skutecznej, harmoniczne, współczynniki Plt, Pst, częstotliwość) napięcia średniego i niskiego w 8 kluczowych punktach elektrowni. Przeanalizowano przebiegi prądu, współczynnik mocy i moce czynną bierną i pozorną. Przeanalizowano ewentualne miejsca sieci w których kompensacja mocy biernej mogłaby być przeprowadzona oraz wpływ na zmniejszenie strat energii w sieci elektrowni.

Metoda prądowo-napięciowa jest najszybszym sposobem pomiaru mocy strat magnesów nadprzewodnikowych. W pracy przedstawiono analizę metrologiczną metody prądowo napięciowej i wpływ na jej dokładność różnych czynników takich jak zastosowana aparatura pomiarowa, parametry pomiaru i zakłócenia.

Zostały przeanalizowane następujące źródła błędu:
-    offset;
-    szumy i dryft niskoczęstotliwościowy;
-    przesunięcie fazowe;
-    okno czasowe pomiaru;
-    sposoby obliczeń;
-    początek pomiaru;
-    różnica pomiędzy oknem pomiarowym a rzeczywistym czasem cyklu.

Rozpatrzono dwa sposoby zbierania próbek – próbkowanie kartą pomiarową; próbkowanie woltomierzem całkującym.

Przeanalizowano trzy sposoby obliczeń mocy strat:

-    wartość średnia mocy chwilowej;
-    powierzchnia pętli we współrzędnych prąd - zastępczy strumień magnetyczny;
-    z szeregów rozkładu na harmoniczne prądu i napięcia.

Analiza teoretyczna została potwierdzona pomiarami w GSI.

Celem badań było poznanie zjawisk elektromagnetycznych, mechanicznych i cieplnych występujących w silnikach prądu stałego napędzających lokomotywy kopalniane. Ponadto w zakres prac wchodziło opracowanie oceny warunków eksploatacji i określenie możliwości zwiększenia wydajności maszyn napędzających lokomotywy kopalniane.

Przedmiotem badań jest ustalenie stanu technicznego i energochłonności napędów elektrycznych o największych mocach stosowanych w Zakładach Górniczych KGHM Polska Miedź S.A.. Zasadniczym celem badań jest ocena ich cech eksploatacyjnych, niezawodności i energochłonności w odniesieniu do współcześnie budowanych i oferowanych układów napędowych. Wyniki badań powinny stanowić uzasadnienie przyszłych decyzji modernizacji tych napędów. Obiektami badań są wybrane egzemplarze reprezentatywnych napędów wentylatorów głównego przewietrzania, pomp głównego odwadniania i taśmociągów w poszczególnych Zakładach Górniczych KGHM.

Prace objęte umową dotyczyły:

  • polowo-obwodowej analizy zjawisk elektromagnetycznych w ustalonych i dynamicznych stanach pracy komutatorowych silników magnetoelektrycznych;
  • budowy stanowiska badawczego i badań eksperymentalnych silników magnetoelektrycznych w dynamicznych i ustalonych stanach pracy.

Bezpośrednim partnerem Instytutu było Centre of Competence Electrical Drives, które jest oddziałem Corporate Research and Development firmy Robert Bosch GmbH w Gerlingen-Schillerhöhe koło Stuttgartu. Corporate R&D jest centralną jednostką badawczą firmy, zatrudniającą obecnie około 1100 pracowników, w tym około połowa to pracownicy naukowi. Kierownikiem projektu ze strony Politechniki Wrocławskiej był prof. I. Dudzikowski, a ze strony Boscha dr A. Paweletz z Centre of Competence Electrical Drives.

Z projektem związana była tematyka pracy doktorskiej realizowanej przez mgr inż. D. Gieraka.

.

Opracowano koncepcję zastosowania magnesów trwałych do modernizacji silników prądu przemiennego pracujących w energochłonnych napędach górniczych. Magnesy trwałe zastosowano w silnikach napędzających przenośniki taśmowe, wentylatory przodkowe oraz lokomotywy trakcyjne. Na podstawie uzyskanych wyników można stwierdzić, że przez zastosowanie magnesów trwałych uzyskuje się lepsze parametry eksploatacyjne tych silników: większą sprawność i współczynnik mocy.

Wykonano badania eksploatacyjne silników napędzających lokomotywy w trakcji podziemnej Z-dów Górniczych LUBIN. Na podstawie wykonanych pomiarów prądów, momentów, charakterystyk cieplnych, napięć zasilających zaproponowano modernizację silników napędowych. Zaproponowano zmianę konstrukcji uzwojenia wzbudzenia, komutatora oraz uzwojenia twornika badanych maszyn. Wykonano modernizację w dwóch silnikach, które poddano badaniom na stacji prób. Wyniki pomiarów silników wskazują na zwiększenie ich stałej czasowej nagrzewania oraz możliwość większego obciążenia momentem.

KGHM Polska Miedź SA, RUDNA, Proste i bezpieczne metody pomiaru ciągłości przewodów ochronnych i wartości rezystancji uziemienia w rozbudowanych dołowych sieciach energetycznych nn wyposażonych w system uziemiających przewodów ochronnych z urządzeniem do samoczynnej kontroli stanu izolacji. (2003-2004).

Opracowano proste i bezpieczne metody do pomiaru ciągłości przewodów ochronnych i wartości rezystancji uziemienia w dołowych kopalnianych sieciach energetycznych niskiego napięcia wyposażonych w system uziemiających przewodów ochronnych z urządzeniem do samoczynnej kontroli stanu izolacji.

Opracowano koncepcję, obliczenia elektromagnetyczne oraz dokumentację techniczną dwubiegowych silników synchronicznych o zmienianych liczbach biegunów pola magnetycznego 2p=10 oraz 12.

Opracowano analizę  i dokonano oceny stanu technicznego silnika prądu stałego o mocy P=3000kW napędzającego maszynę wyciągową do jazdy ludzi.

Opracowano koncepcję, obliczenia elektromagnetyczne oraz dokumentację techniczną dwubiegowych silników synchronicznych o zmnienianych liczbach biegunów pola magnetycznego 2p=16 oraz 20.

Politechnika Wrocławska © 2024

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Więcej informacji: Polityka Prywatności Politechniki Wrocławskiej

Akceptuję