TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Katedra Maszyn, Napędów i Pomiarów Elektrycznych

Projekty badawcze – NCN

logo-ncn-750.png

Aktualnie realizowane projekty:

Mgr inż. Mateusz Krzysztofiak: Modelowanie i diagnostyka łożysk tocznych stosowanych w silnikach synchronicznych z magnesami trwałymi. Narodowe Centrum Nauki – PRELUDIUM 22. 2023/49/N/ST7/01067. (2024-2026).

Celem projektu badawczego jest opracowanie, weryfikacja (symulacyjna i eksperymentalna), analiza działania i udoskonalenie modeli łożysk tocznych, które dostarczą bazę symptomów na potrzeby metod diagnostyki uszkodzeń PMSM. W ramach niniejszego projektu zakłada się opracowanie fizycznych modeli wybranych uszkodzeń (bieżni wewnętrznej, bieżni zewnętrznej, elementu tocznego oraz koszyka), jak również modeli komputerowych uwzględniających symulowanie uszkodzeń z wykorzystaniem modelowania analitycznego oraz modelowania 2D i 3D bazujących na metodzie elementów skończonych. Perspektywa zastosowania modeli MES na potrzeby diagnozowania uszkodzeń łożysk tocznych w silniku niesie ze sobą liczne korzyści, między innymi utworzenie modeli pozwalających na identyfikację problemów z łożyskami tocznymi na bardzo wczesnym etapie (stopniowanie uszkodzenia), co może pomóc w zaplanowaniu przestojów i wyeliminowaniu kosztownych napraw. Ponadto, rozbudowane modele pomogą w zapobieganiu przyszłym awariom, pozwalając na monitorowanie w czasie rzeczywistym pracy łożysk tocznych w silniku.


 

Dr inż. Maciej Skowron: Diagnostyka uszkodzeń silników synchronicznych z magnesami trwałymi z wykorzystaniem głębokich sieci neuronowych i uczenia transferowego. Narodowe Centrum Nauki – PRELUDIUM 20. 2021/41/N/ST7/01673. (2022-2024).

Celem projektu badawczego jest opracowanie i weryfikacja (symulacyjna oraz eksperymentalna) nowoczesnych metod diagnostyki uszkodzeń silnika synchronicznego z magnesami trwałymi (PMSM) przy wykorzystaniu uczenia transferowego głębokiej sieci neuronowej.

Zakres prac badawczych obejmuje analizę uszkodzeń magnesów trwałych oraz zwarć w uzwojeniach stojana silnika PMSM, a także uszkodzeń mieszanych. Wobec destrukcyjnego charakteru oraz wysokiej dynamiki postępowania analizowanych uszkodzeń silnika PMSM szczególną uwagę skupiono na zapewnieniu bardzo szybkiej detekcji defektów na możliwie wczesnym etapie. Wynika to zarówno w szybkiej eskalacji uszkodzeń uzwojeń stojana, jak również niekorzystnego wpływu na stan techniczny magnesów trwałych. W związku z tym w badaniach zastosowano bezpośrednią analizę wielkości mierzonych z pominięciem znanych metod analizy sygnałów. Takie podejście umożliwia wielokrotne skrócenie czasu reakcji systemu diagnostycznego na zaistniałe uszkodzenie. W ramach niniejszego projektu zakłada się opracowanie systemów diagnostycznych bazujących na głównie na głębokich sieciach konwolucyjnych.

Zastosowanie techniki uczenia transferowego głębokich sieci konwolucyjnych zapewni precyzyjną oraz szybką diagnostykę uszkodzeń PMSM. Ponadto neuronowe detektory uszkodzeń silników elektrycznych bazujące na metodach uczenia transferowego zapewnią uniwersalność oraz skalowalność aplikacji diagnostycznych.


 

Prof. dr hab. inż. Teresa Orłowska-Kowalska: Metody detekcji i kompensacji uszkodzeń czujników prądu dla napędów z silnikami indukcyjnymi i synchronicznymi oparte na zmodyfikowanych obserwatorach zmiennych stanu. Narodowe Centrum Nauki – OPUS 21, 2021/41/B/ST7/02971. (2021-2024).

Celem projektu jest opracowanie oraz przetestowanie w badaniach symulacyjnych i eksperymentalnych układów napędowych z silnikami indukcyjnymi oraz synchronicznymi o magnesach trwałych, sterowanymi metodami wektorowymi, tolerujących uszkodzenia czujników prądu stojana.

Realizacja tego celu będzie możliwa dzięki opracowaniu nowych metod detekcji i kompensacji uszkodzeń czujników prądu w uzwojeniach stojana badanych silników, wykorzystujących zmodyfikowane estymatory zmiennych stanu i parametrów silnika, w tym modele neuronowe. Opracowane metody kompensacji uszkodzeń czujników prądu stojana umożliwią nieprzerwaną pracę wektorowej struktury sterowania silnika indukcyjnego lub PMSM w trybie „bez pomiaru prądu” aż do chwili, kiedy ze względu na bezpieczeństwo sterowanego procesu będzie możliwe płynne zatrzymanie napędu.

Rozważane będą różne uszkodzenia czujników prądu, w tym całkowity zanik sygnału, który w przypadku stosowania tylko dwóch czujników prądu dla napędów z silnikami trójfazowymi (co jest obecnie powszechną praktyką w rozwiązaniach przemysłowych) stanowi najpoważniejszy problem, bo uniemożliwia działanie wektorowych metod sterowania momentem, prędkością lub/i położeniem wirnika. Do niedawna stosowane podejście polegało na przełączeniu struktury sterowania na tzw. sterowanie skalarne, co nie zapewnia zachowania pełnej funkcjonalności napędu. Nowatorskie rozwiązania zaproponowane w niniejszym projekcie będą wykorzystywać obserwatory zmiennych stanu, filtry Kalmana i sieci neuronowe, wyposażone w algorytmy adaptacji wybranych parametrów (w tym modele neuronowe) w celu zapewnienia dobrej jakości odtwarzania prądu stojana w sytuacji po uszkodzeniu jednego, a nawet obu czujników prądu. Planowane badania lokują się w aktualnym nurcie prac badawczo-rozwojowych na świecie, związanych z zagadnieniami diagnostyki i sterowania tolerującego uszkodzenia w układach automatyki napędu i dobrze wpisują się w szybko rozwijającą się dziedzinę odpornych na uszkodzenia metod sterowania złożonymi systemami mechatronicznymi.


 

Projekty ukończone:

Prof. dr hab. inż. Teresa Orłowska-Kowalska: Hybrydowe metody detekcji uszkodzeń silników synchronicznych z magnesami trwałymi w napędach elektrycznych ze sterowaniem wektorowym przy wykorzystaniu obliczeń analitycznych i neuronowych. Narodowe Centrum Nauki – OPUS 14, 2017/27/B/ST7/00816. (2018-2022).

Celem niniejszego projektu jest opracowanie nowych metod detekcji i diagnostyki uszkodzeń typu elektrycznego i mechanicznego w układach napędowych z silnikami synchronicznymi o magnesach trwałych przy wykorzystaniu zaawansowanych metod przetwarzania sygnałów i sieci neuronowych. Opracowane hybrydowe metody diagnostyki uszkodzeń będą testowane w badaniach symulacyjnych i eksperymentalnych.

Rozważane będą różne uszkodzenia silnika PMSM o charakterze elektrycznym i mechanicznym: zwarcia zwojowe uzwojenia stojana, zwarcia fazowe, demagnetyzacja wirnika, uszkodzenia łożysk, niewyosiowanie, niewyważenie, ekscentryczność. Sprawdzony zostanie ich wpływ na pracę napędu z silnikiem PMSM sterowanym metodą wektorową, jak również zostaną wytypowane sygnały diagnostyczne umożliwiające detekcję wybranych uszkodzeń oraz różnicowanie uszkodzeń powodujących podobne symptomy. Na ich podstawie zostaną opracowane algorytmy detekcji i diagnostyki silnika PMSM, oparte na sygnałach napięcia i prądu oraz na wewnętrznych sygnałach ze struktury sterowania, wykorzystujące metody algorytmiczne i metody sztucznej inteligencji, realizowane za pomocą narzędzi sprzętowych oraz programowych. Opracowane algorytmy diagnostyczne umożliwią wczesne wykrywanie i różnicowanie rozważanych uszkodzeń, czyli opracowanie kompleksowego systemu diagnostyki uszkodzeń dla napędu z silnikiem PMSM. Opracowany system diagnostyczny, oparty na zewnętrznych i wewnętrznych sygnałach struktury sterowania wektorowego, ich przetwarzaniu i analizie przy wykorzystaniu metod analitycznych i neuronowych, w sposób automatyczny będzie wykrywał i lokalizował uszkodzenie silnika napędowego.

Badania planowane w ramach tego projektu, związane z metodami detekcji i diagnostyki uszkodzeń silników PMSM (uzwojeń stojana, demagnetyzacji wirnika, uszkodzeń o charakterze mechanicznym) pracujących w układach sterowania wektorowego, przy wykorzystaniu zaawansowanych metod przetwarzania sygnałów w celu wyodrębnienia symptomów różnych uszkodzeń oraz metod neuronowych do projektowania detektorów i klasyfikatorów uszkodzeń, lokują się w aktualnym nurcie prac badawczo-rozwojowych związanych z zagadnieniami diagnostyki układów automatyki napędu, a w szczególności serwonapędów. Stanowią również przedmiot zainteresowania przemysłu w zakresie hybrydowych lub całkowicie elektrycznych środków transportu i robotyki. Ponadto, planowane badania dobrze wpisują się w szybko rozwijającą się dziedzinę odpornych na uszkodzenia metod sterowania złożonymi systemami dynamicznymi.

Celem badań w projekcie będzie opracowanie i przetestowanie, w badaniach symulacyjnych i eksperymentalnych, dyskretnych algorytmów i układów sterowania i estymacji zmiennych stanu silnika indukcyjnego wykorzystujących ruch ślizgowy.

Zakres prac w ramach projektu podzielony zostanie na dwa główne nurty:

  • dyskretne układy sterowania ślizgowego wszystkimi zmiennymi stanu silników indukcyjnych: prądem (przy sterowaniu wektorowym równoznaczne ze sterowaniem momentem elektromagnetycznym), prędkością i położeniem wału,
  • dyskretne estymatory zmiennych stanu silnika indukcyjnego wykorzystujące ruch ślizgowy, ze szczególnym uwzględnieniem układów bez pomiaru prędkości kątowej (ang. speed-sensorless).

Układy estymatorów zmiennych stanu i układów sterowania, pomimo swojej odrębnej funkcji w układzie napędowym, wykazują wiele cech wspólnych (wykorzystują ten sam model matematyczny silnika elektrycznego), stąd obecność w projekcie obu powyższych zagadnień. W ramach projektu przeanalizowana zostanie również współpraca dyskretnych układów sterowania ślizgowego z klasycznymi (ciągłymi) i dyskretnymi estymatorami zmiennych stanu silnika indukcyjnego i oceniona ich odporność na zmiany lub błędy identyfikacji parametrów napędu.

W ramach projektu zrealizowane zostaną badania o charakterze podstawowym dotyczące dyskretnych algorytmów ślizgowego sterowania i estymacji zmiennych stanu, z uwzględnieniem szeroko zakrojonych badań o charakterze symulacyjnym, zweryfikowanych następnie na laboratoryjnym stanowisku badawczym. W szczególności plan badań będzie obejmował:

  1. Krytyczną analizę ciągłych i dyskretnych metod sterowania ślizgowego w zastosowaniu do sterowania i estymacji zmiennych stanu napędów z silnikami indukcyjnymi.
  2. Opracowanie wybranych algorytmów i struktur dyskretnego sterowania ślizgowego momentem elektromagnetycznym, prędkością i położeniem silnika indukcyjnego.
  3. Analizę porównawczą stabilności wybranych estymatorów zmiennych stanu i możliwości ich zastosowania w strukturach dyskretnego sterowania ślizgowego.
  4. Opracowanie i analizę dyskretnych obserwatorów ślizgowych do estymacji zmiennych stanu silnika indukcyjnego.
  5. Opracowanie implementacji wybranych algorytmów dyskretnego sterowania i estymacji stanu dla silnika indukcyjnego w procesorze sygnałowym.
  6. Realizacja badań eksperymentalnych i opracowanie wyników.

Otrzymane wyniki badań pozwolą na utworzenie układów sterowania posiadających wszystkie cechy sterowania ślizgowego (odporność na zakłócenia i zmiany parametrów obiektu, doskonałą i definiowalną dynamikę), uwzględniających jednocześnie dyskretną naturę działania współczesnych układów sterowania.

Opracowanie układów sterowania dyskretnego może pozwolić w przyszłości na utworzenie przemysłowych falowników napięcia zapewniających doskonałą pracę układów napędowych, pozwalających użytkownikowi na wybór częstotliwości pracy falownika (częstotliwości „kluczowania”) w zależności od mocy zasilanego silnika. Podobnie, estymatory projektowane w sposób dyskretny pozwolą na utworzenie efektywnych układów wyznaczających niezbędne zmienne stanu oraz prędkość kątową, uwzględniających jednocześnie sposób działania współczesnych układów sterowania, co pozwoli na zmniejszenie negatywnych efektów wynikających z cyfrowej implementacji układów ciągłych.

Wyniki prac przedstawione zostaną na najważniejszych konferencjach o zasięgu międzynarodowym (np. ISIE, IECON, EPE, IFAC) jak i ogólnopolskim (np. SENE, MMAR). Najbardziej wartościowe wyniki prac zostaną opublikowane w czasopismach o zasiągu międzynarodowym (np. IEEE Transactions on Industrial Electronics, IEEE Transactions on Industrial Informatics, International Journal of Control) oraz krajowym (np. Biuletyn Polskiej Akademii Nauk, Przegląd Elektrotechniczny). Część wyników badań, prowadzonych w ramach niniejszego projektu wejdzie w skład monografii habilitacyjnej wykonawcy projektu. Wyniki części projektu (dotyczące estymatorów stanu) będą również stanowić główną zawartość rozprawy doktorskiej uczestnika studiów doktoranckich w Politechnice Wrocławskiej, dla którego wnioskuje się o sfinansowanie stypendium.

             

Prof. dr hab. inż. Teresa Orłowska-Kowalska: Badania i rozwój metod detekcji i kompensacji uszkodzeń o charakterze elektrycznym i mechanicznym w sterowanych wektorowo układach napędowych z silnikami indukcyjnymi, w szczególności dla systemów bezpiecznych. Narodowe Centrum Nauki – OPUS 5, 2013/09/B/ST7/04199. (2014-2017).

W ramach projektu zostaną opracowane i przetestowanie (w badaniach symulacyjnych i eksperymentalnych) algorytmy adaptacyjnego sterowania rozmytego opartego na różnego typu systemach rozmytych do sterowania układu napędowego z połączeniem sztywnym i sprężystym (w przypadku znamionowych i zmienionych parametrów obiektu przy uwzględnieniu elementów nieliniowych pracujących w różnym punkcie pracy – prędkości wysokie i ultra-niskie). Rozważane będą układy wykorzystujące przetwornik prędkości jak również układy pracujące w trybie tzw. sensorless. W tym przypadku prędkość silnika będzie odtwarzana za pomocą sygnałów napięcia i prądu. Krytyczna analiza porównawcza właściwości struktury adaptacyjnej z różnego typami systemów rozmytych (Mamdaniegi, TSK, ze zbiorami typu I i II , z sieciami Petriego, z funkcji falkowymi) jest jednym z podstawowych celów projektu. Opracowane algorytmy sterowania wraz z wykonanymi badaniami przyczynią się do rozwoju następujących dziedzin naukowych: napędu elektrycznego, teorii sterowania, sterowania rozmytego i sterowania adaptacyjnego.

Sterowanie ślizgowe, będąc jedną z odmian sterowania odpornego, pozwala na osiągnięcie doskonałej jakości pracy napędów z silnikami indukcyjnymi. Jednocześnie jednak, sterowanie bezpośrednie (definiujące bezpośrednio sygnały załączeń kluczy tranzystorowych) nie uwzględnia ograniczenia prądowego oraz ograniczenia na maksymalny moment silnika. Ślizgowe sterowanie kaskadowe, które będzie głównym celem badań w niniejszym zleceniu, umożliwia uwzględnienie obu wspomnianych ograniczeń. Efekty prac zawarte zostaną w pracy doktorskiej realizatora projektu.

Celem projektu jest opracowanie oraz przetestowanie (w badaniach symulacyjnych i eksperymentalnych) neuronowych adaptacyjnych regulatorów prędkości napędu elektrycznego z połączeniem sprężystym, zapewniających efektywne tłumienie drgań skrętnych, precyzję odtwarzania trajektorii zadanej oraz niewrażliwość na zmiany parametrów napędu.

Obiektem badań będą napędy z połączeniem sprężystym, z silnikami prądu stałego oraz indukcyjnymi, w których jest zapewnione dynamiczne (prawie bezinercyjne) wymuszenie momentu elektromagnetycznego. Zakres badań będzie obejmował testowanie regulatorów neuronowych opartych na modelach: perceptronowych, radialnych, ADALINE, trenowanych off-line oraz on-line.

Szczególna uwaga będzie zwrócona na możliwości adaptacji współczynników wagowych w trakcie pracy napędu. Zaprojektowane regulatory neuronowe będą testowane w badaniach symulacyjnych oraz eksperymentalnych na stanowisku laboratoryjnym z zastosowaniem procesora sygnałowego zmiennoprzecinkowego oraz stałoprzecinkowego, a także zostanie podjęta próba realizacji takiego regulatora w matrycy FPGA (równoległe przetwarzanie sygnałów – typowe dla SN).

W celu krytycznej oceny właściwości opracowanego neuronowego sterowania adaptacyjnego, uzyskane wyniki zostaną porównane ze strukturami z regulatorem liniowym i z dodatkowymi sprzężeniami zwrotnymi, jak również ze strukturą z regulatorem rozmytym.

Celem projektu jest opracowanie i przetestowanie (w badaniach symulacyjnych i eksperymentalnych) odpornych algorytmów estymacji opartych na filtrze Kalmana, algorytmach hybrydowych, systemach rozmytych oraz estymatora z przesuwnym oknem, dla układu napędowego z połączeniem sprężystym (w przypadku znamionowych i zmienionych parametrów obiektu przy uwzględnieniu elementów nieliniowych). Krytyczna analizy porównawcza właściwości zaprojektowanych estymatorów (z uwzględnieniem klasycznych obserwatorów Luenbergera i filtrów Kalmana stosowanych w sterowaniu układu napędowego z połączeniem sprężystym) jest jednym z podstawowych celów projektu. Opracowane estymatory zostaną przebadane zarówno w strukturze otwartej (sprawdzenie jakości estymacji zmiennych stanu i parametrów) jak również w zamkniętej (ocena wpływu estymatora na właściwości struktury sterowania), w której wyznaczane wielkości będą wykorzystywane w zaawansowanych strukturach sterowania układu napędowego z połączeniem sprężystym (stanu, adaptacyjnej, predykcyjnej).

Celem niniejszego projektu jest synteza predykcyjnego regulatora prędkości i położenia dla dwumasowego napędu indukcyjnego. Opracowane algorytmy można podzielić na dwie grupy: pierwsza grupa algorytmów obliczana off-line charakteryzować się będzie możliwością pracy w obszarze prędkości poniżej synchronicznej z uwzględnieniem ograniczeń nakładanych na zmienne stanu napędu i współpracować będzie z wewnętrzną pętlą generacji momentu elektromagnetycznego (DFOC, DTC). Drugą grupą opracowanych algorytmów będzie grupą adaptacyjnych regulatorów predykcyjnych liczona metoda on-line pracujących w obszarze prędkości poniżej i powyżej synchronicznej. Algorytmy te charakteryzować się będą adaptacją poziomu ograniczenia momentu elektromagnetycznego oraz momentu skrętnego jak również wartością strumienia w zależności od obszaru pracy napędu. Do adaptacji regulatora zostanie podjęta próba wykorzystania metod logiki rozmytej. W ramach obu grup algorytmów przygotowane zostaną regulatory prędkości i położenia. W zakres projektu wejdą: Analiza istniejących rozwiązań w obszarze sterowania indukcyjnymi napędami dwumasowymi. Poddana analizę zostanie również literatura związana ze sterowaniem predykcyjnym i możliwością wykorzystania technik jego adaptacji. W przypadku opracowanych algorytmów poddane zostaną one wszechstronnym badaniom symulacyjnym. Przeprowadzona zostanie również analiza opracowanych algorytmów pod kątem odporności na niepewność wyznaczenia parametrów układu napędowego. Wybrane algorytmu zostaną poddane badaniom eksperymentalnym na stanowisku badawczym.

Politechnika Wrocławska © 2024

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Więcej informacji: Polityka Prywatności Politechniki Wrocławskiej

Akceptuję