TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Katedra Maszyn, Napędów i Pomiarów Elektrycznych

Projekty badawcze – europejskie

Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka 2007-2013,
Priorytet 1.: Badania i rozwój nowoczesnych technologii,
Działanie 1.1: Wsparcie badań naukowych dla budowy gospodarki opartej na wiedzy,
Poddziałanie 1.1.2: Strategiczne programy badań naukowych i prac rozwojowych.

Konsorcjum:
Lider: Politechnika Poznańska
Partnerzy:
• Politechnika Wrocławska,  (informacja na stronie Wydziału Elektrycznego)
• Instytut Tele– i Radiotechniczny,
• Instytut Chemii Przemysłowej.

Celem Projektu jest opracowanie, zaprojektowanie, wykonanie i zbadanie modeli nowoczesnych układów napędowych z magnetoelektrycznymi silnikami elektrycznymi nowej generacji o możliwie jak największej sprawności, dostosowanych do pracy w warunkach kopalnianych, to znaczy w środowisku o dużej wilgotności i podwyższonej temperaturze. Opracowane będą napędy z silnikami i z układami sterowania dostosowanymi do specyfiki i charakteru obciążenia pomp i wentylatorów kopalnianych.

Przedsiębiorstwa współpracujące:
• Dolnośląska Fabryka Maszyn Elektrycznych DFME, Wrocław,
• ELROW Spółka z o.o., Rybnik,
• Fabryka Silników Elektrycznych BESEL SA, Brzeg,
• Przedsiębiorstwo Robót Górniczo-Montażowych POLKOWICE Spółka z o.o,
• Partner Serwis Spółka z o.o, Elbląg,
• T-System Projekt Spółka z o.o., Łódź.

(„New Generation Natural Gas Ship Interfaces”)

Wykonawcy:

  • Snecma Moteurs (Francja)
  • Saitec (Francja)
  • Alstom Transmission & Distribution (Francja)
  • FMC Energy Systems (Francja)
  • Logstor Technologies S.A. (Dania)
  • Politechnika Wrocławska (Polska)
  • Mikroma S.A., (Polska)

Celem prac objętych Projektem realizowanych w Politechnice Wrocławskiej jest opracowanie dokumentacji konstrukcyjnej i technologicznej oraz nadzór nad realizacją prototypowego, nie produkowanego dotychczas w Europie, silnika przystosowanego do pracy w ciekłym gazie naturalnym o temperaturze -160°C. Projektowany silnik o mocy około 1MW zasilany jest zarówno z sieci jak i z przemienników częstotliwości. Zakres realizowanych prac obejmuje:

  • badania i dobór materiałów magnetycznych, izolacyjnych i przewodzących,
  • obliczenia, badania symulacyjne i opracowanie projektu konstrukcyjnego silnika,
  • opracowanie projektu technologicznego silnika,
  • badania prototypu silnika i optymalizacja jego konstrukcji.

Dotychczasowe wyniki prac pokazały, że zaprojektowany przez Politechnikę Wrocławską silnik spełnia stawiane mu wymagania.

(„New Generation Dielectromagnetic Based Micromachines, Components and Materials” – 5th Framework Growth 2000 Program (2001-2005).)

Wykonawcy:
•    Loughborough University (Wielka Brytania)
•    Politechnika Wrocławska (Polska)
•    Aleaciones de Metales Sinterizados S.A. (Hiszpania)
•    Mikroma S.A. (Polska)
•    M2P Group S.A. (Francja)
•    Dyson Ltd. (Wielka Brytania)
•    Qubec Metal Powders GmbH (Niemcy)

Podstawowymi zadaniami Projektu było opracowanie nowej generacji dielektromagnetyków o polepszonych właściwościach magnetycznych i mechanicznych, opracowanie i optymalizacja konstrukcji elementów wykonanych na bazie tych materiałów umożliwiających wykorzystanie tkwiącego w nich potencjału (optymalizacja kształtu, zużycia materiału, poboru mocy). Realizacja tych zadań doprowadziła do głównego celu projektu, jakim była produkcja wyrobów z SMC wykorzystywanych do silników domowego użytku (firma Dyson) oraz do silników specjalistycznych (firma Mikroma/M2P). Zastosowanie SMC w danych aplikacjach pozwoliło na znaczne obniżenie kosztów produkcji końcowych produktów, bez pogorszenia ich parametrów.

Do głównych zadań Instytutu w Projekcie (w ramach działalności Workpackage 2) należało:

•    Opracowanie nowych technik i urządzeń umożliwiających charakteryzowanie kompozytów proszkowych i magnetowodów hybrydowych.

•    Badania właściwości magnetycznych, mechanicznych i elektrycznych materiałów wytworzonych w Politechnice Wrocławskiej i przez innych partnerów projektu.

•    Opracowanie nowych koncepcji wytwarzania oraz wykorzystania magnetowodów hybrydowych i zintegrowanych.

•    Wytwarzanie magnetowodów z dielektromagnetyków do dalszego wykorzystania przez innych Partnerów w prototypowych rozwiązaniach maszyn elektrycznych.

•    Udział w badaniach pozostałych Partnerów Projektu.

Opracowane przez Politechnikę Wrocławską rozwiązania technologiczne stanowiły podstawę czterech europejskich zgłoszeń patentowych. Ponadto otwarte zostały dwa przewody doktorskie związane z tematyką projektu.

Politechnika Wrocławska © 2024

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Więcej informacji: Polityka Prywatności Politechniki Wrocławskiej

Akceptuję