TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 24.11.2022
Podczas piętnastej edycji Konferencji Naukowej „Sterowanie w Energoelektronice i Napędzie Elektrycznym SENE 2022”, dwóch Doktorantów z Katedry Maszyn, Napędów i Pomiarów Elektrycznych, mgr inż. Michał Adamczyk oraz mgr inż. Przemysław Pietrzak, zdobyło dwie główne nagrody za najlepsze referaty młodych naukowców, w konkursach organizowanych przez Polską Sekcję IEEE oraz Łódzki Oddział Stowarzyszenia Elektryków Polskich (SEP).
Nagrodę IEEE Poland Section w konkursie dla młodych naukowców otrzymał Pan mgr inż. Michał Adamczyk, za pracę realizowaną pod kierunkiem Pani prof. dr hab. inż. Teresy Orłowskiej-Kowalskiej, zatytułowaną: Bezpośrednie polowo-zorientowane sterowanie silnikiem indukcyjnym tolerujące uszkodzenia czujników prądu z wykorzystaniem podwójnego zmodyfikowanego obserwatora Luenbergera.
W naszych badaniach skupiliśmy się na układach napędowych o podwyższonym stopniu bezpieczeństwa, takich, jak np. pojazdy elektryczne. Proponowane przez nas rozwiązanie pozwala na stabilną pracę napędu ze sterowaniem wektorowym, nawet po uszkodzeniu wszystkich czujników do pomiaru prądu stojana. Wprowadzona modyfikacja obserwatora Luenbergera, który realizuje zarówno rolę detektora jak i kompensatora uszkodzeń, umożliwia znaczne zwiększenie dokładności odtwarzania prądu stojana bez dodatkowych kosztów i złożoności obliczeniowej – komentuje laureat.
W konkursie organizowanym przez Łódzki Oddział SEP nagrodę I stopnia otrzymał Pan mgr inż. Przemysław Pietrzak, za pracę realizowaną pod kierunkiem Pana dr hab. inż. Marcina Wolkiewicza, prof. uczelni, zatytułowaną: Zastosowanie krótkoczasowej transformaty Fouriera oraz sztucznej inteligencji do wykrywania uszkodzeń uzwojeń stojana silnika synchronicznego o magnesach trwałych.
Laureat zapytany o tematykę referatu odpowiada: W naszej pracy zajmujemy się diagnostyką zwarć zwojowych w uzwojeniach stojana silnika PMSM, które są najczęściej występującymi uszkodzeniami elektrycznymi w tego typu maszynach. Dzięki zastosowaniu krótkoczasowej transformaty Fouriera oraz sztucznej inteligenci jesteśmy w stanie z niemalże stuprocentową dokładnością wykryć uszkodzenie we wczesnym stadium, przez co można zapobiec dalszej degradacji uzwojenia i całkowitemu zniszczeniu silnika, co zmniejsza koszty oraz jest rozwiązaniem bardziej ekologicznym, niż produkcja i kupno nowego.
Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów naszym Doktorantom!
[MA, PP – GT]
Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Więcej informacji: Polityka Prywatności Politechniki Wrocławskiej