TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

Logowanie

 

Katedra Maszyn, Napędów i Pomiarów Elektrycznych

Jednofazowe silniki indukcyjne z pomocniczym uzwojeniem zwartym w ujęciu obwodowo-polowym

Krzysztof Makowski

Jednofazowe silniki indukcyjne z pomocniczym uzwojeniem zwartym w ujęciu obwodowo-polowym

Prace Naukowe IMNiPE PWr - nr 51, Monografie - nr 14, Wrocław 2000

Monografia zawiera obwodowo-polowy opis jednofazowych silników indukcyjnych z pomocniczym uzwojeniem zwartym oraz przedstawia możliwości zastosowania modelu obwodowo-polowego do analizy, projektowania i symulacji charakterystyk pracy silników. W odróżnieniu do innych modeli polowo-obwodowych, metoda nie wymaga obliczeń indukcyjności własnych i wzajemnych uzwojeń, ponieważ napięcia indukowane przez wypadkowy strumień magnetyczny sprzężony z rozpatrywanym uzwojeniem są bezpośrednio wprowadzane do równań uzwojeń silnika jako zmienne.

Rozpatrzono dwie metody analizy stanów pracy ustalonej silnika, podając algorytmy obliczeń równań obwodowo-polowych z uwzględnieniem nieliniowości charakterystyki magnesowania obwodu magnetycznego. Prądy w prętach klatki wirnika zastąpiono rozkładem harmonicznym prądu na obwodzie wirnika dającym możliwość uwzględnienia skosu prętów za pomocą współczynnika skosu oraz zjawiska wypierania prądu w prętach wirnika i jego wpływu na impedancję klatki wirnika. Wyznaczany przy użyciu magnetycznego potencjału wektorowego rozkład wypadkowego pola magnetycznego w przekroju poprzecznym silnika służy do określenia napięć indukowanych w uzwojeniach. Zamieszczono wyniki obliczeń przestrzennych harmonicznych prądów i napięć indukowanych w prętach klatki wirnika, rozkładu pola magnetycznego w przekroju poprzecznym silnika oraz wyniki symulacji charakterystyk statycznych silnika przy zmianach parametrów elektrycznych uzwojeń oraz permeancji bocznika magnetycznego.

Przedstawiony obwodowo-polowy opis silnika indukcyjnego stanowi dogodne narzędzie wspomagające proces projektowania jednofazowych silników indukcyjnych z pomocniczym uzwojeniem zwartym, charakteryzujących się dużą zawartością przestrzennych harmonicznych sił magnetomotorycznych pola elektromagnetycznego.

Politechnika Wrocławska © 2024

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Więcej informacji: Polityka Prywatności Politechniki Wrocławskiej

Akceptuję